BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, June 2, 2013

Kenangan Kanak-kanak

Assalamualaikum dan Selamat pagi.

Alhamdulillah pagi ini aku masih diberikan kesempatan untuk menghirup udara segar. Entri kali ini aku nak kongsi dengan rakan-rakan permainan yang aku gemari ketika menjadi kanak-kanak. Bila diingat kembali memang seronok. Nostalgia kot. Dan aku yakin sekarang sudah tidak ada permainan-permainan ini. Mana taknya, kanak-kanak sekarang ramai yang dah ada tab, facebook dan lain-lain. Ketika aku zaman kanak-kanak, IT masih di tahap yang memberangsangkan. Kalau ada pun, di kota besar.

1. Main Huruf

Dulu masa di sekolah, aku suka main game ni. Aku paling bersemangat. Cikgu pun main kot dengan kami. haha. Siap ada boleh bagi markah.


2. Teng-teng

Game ni agak syok jugak. Biasa aku main game ni atas tanah lapang. Ada jugak orang main atas simen. Lepas tu buat garis guna kapur. Kami main atas tanah sebab senang nak campak buah dan faktor keselamatan juga. Biasanya game ni budak perempuan yang gemar. Tapi aku main je. haha. Macam-macam bentuk boleh buat. Tapi yang paling famous bentuk kapal terbang. 


3. Bola Tin

Game ni best main kalau ramai orang. Akan ada dua pasukan. Pasukan A dan Pasukan B. Mula-mula A yang akan baling bola. Kalau tin dah roboh semua, Pasukan B akan baling bola kepada pemaian Pasukan A. Kalau bola kena di badan mereka, pemain akan mati. Peranan Pasukan A adalah menyusun kembali tin seperti asalnya. Kalau semua pemain Pasukan A mati, Pasukan B pula yang akan memulakan permainan. Game ni aku pernah main dengan mama dan abah aku kot dulu. Memang syok. haha.


4. Tuju Selipar

Permainan ini pun salah satu kegemaran aku. Kaedahnya lebih kurang dengan main bola tin. Peralatan permainan ni cukup mudah. Bola dan selipar. Permainan kanak-kanak dulu tidak perlukan bajet yang besar macam sekarang. Tambahan, boleh mengeratkan silaturahim. 


5. Main titik

Hah, ini lagi satu permainan yang aku suka. Permainan ni menggunakan buku petak kecil. Dulu aku ingat lagi aku beli sebuah buku petak kecil semata-mata untuk main game ni. haha. Sekali main boleh dua orang je. 



hahaha. Itu lah antara permainan yang aku suka main ketika zaman kanak-kanak. Sekarang susah dah nampak kanak-kanak main game ni. Bila aku balik kampung, kanak-kanak zaman sekarang ramai yang pegang handphone. Ada yang pergi Cyber Cafe main game online. Walaupun kami kolot, tapi aku rasa permainan tradisional lah yang paling seronok. 

Wassalam....

0 carca marba: