BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, June 4, 2013

Adab dan Protokol

Assalamualaikum dan hai hai. :)

Kadang aku terfikir. Apa yang ada dalam pemikiran mereka? Kita sama orang Melayu. Tapi kenapa adab dan protokol Melayu itu tidak sama? Aku kuat berpegang dengan protokol sebagai orang Melayu. Tapi kamu?

Mungkin sebab kamu belajar bahasa Inggeris. Jadi pemikiran kamu berbeza dengan aku. Sepatutnya kita sebagai orang Melayu, kita tidak boleh melanggar adab-adab tersebut.

Sebagai contohnya dalam majlis yang dihadiri oleh pensyarah. Kita tidak boleh bahasakan pensyarah dengan panggilan 'Diaorang'. Tidak beradab tu namanya. Sepatutnya sebagai seorang pemimpin kita kena tahu semua ni. Kan seeloknya panggil dengan 'beliau'.

Lagi satu bila kita berada dengan VIP. Jangan terlalu berseronok di hadapan. Jaga tingkah laku. Ingat VIP ada di sebelah. Akan nampak kita tidak berprofesional. Kena kawal 'excited' kita.

Apabila kita ada majlis dengan pelajar-pelajar sekolah yang dihadiri oleh guru-guru. Jangan kita buat lawak bodoh yang menjatuhkan air muka kita sendiri. Ingat ada guru yang menyaksikan gelagat kita. Jaga  tingkah laku itu sebetulnya.

Apa-apa pun, profesional itu penting. Nak-nak kita sebagai seorang pemimpin. Bezakan peribadi dan kerja. Tanggungjawab dan keseronokan.


Wassalam...:)

0 carca marba: