BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, July 14, 2013

berakhirnya semester 5

Assalamualaikum...

Penat lelah semester ini berakhir pada petang tadi
Tamatnya Kertas MGT 417 maka tamatlah perjuangan kami
untuk semester ini

Banyak kenangan pahit dan manis sepanjang semester ini
Semester yang penuh ragam
Limpahan dugaan dan cabaran
Menapak sambil mengukir senyum
Harung segala liku di hadapan

Kejayaan menjadi misi utama
Anugerah Dekan ingin pertahankan
Ijazah kelas pertama yang aku buru
Baru puas menjadi seorang siswazah

Tiada lagi peperiksaan akhir yang akan diambil
Semester hadapan hanya mengorak langkah
menghabiskan sisa-sisa sebelum bergelar graduan
Hanya satu semester sahaja lagi
Sebelum aku melangkah dengan segak
Mencapai segenggam ijazah

Alangkah gembiranya mama dan abah
Melihat aku dari bawah
Menggenggam segulung ijazah
Tanda kejayaan aku dalam pelajaran
untuk bekalan membantu mereka kelak

Tiada apa yang ingin aku lakukan
Selain melihat mereka menangis gembira dengan kejayaan aku
Satu persatu ingin diraih
Agar senyuman mereka tidak akan luntur
Perit dan pedih mama melahirkan
Ada gunanya juga suatu hari nanti
Penat abah berpanas mencari rezeki sekeluarga
Ada manfaatnya juga suatu hari nanti

Semester hadapan akan berhadapan dengan tugasan berat
Menyiapkan 'Penulisan Ilmiah' sebagai syarat untuk bergraduat
Bukan sesuatu yang mudah
Bukan boleh dipandang remeh
Bahasa disusun satu  persatu agar menepati tatabahasanya
Bahasa dicipta secantik-cantiknya agar lewah itu tidak terjadi

"Pengekalan dan Peralihan Bahasa Komuniti Chetti Melaka"
menjadi taruhan aku untuk menyudahkannya
Satu bidang yang sangat aku gemar, iaitu Sosiolinguistik
Kerana banyak ilmu yang aku belajar
Banyak informasi yang aku tahu

Tanggal bulan 11 melangkah pula aku ke negara orang
Negara gajah putih
Jauh daripada keluarga
Membawa harapan setinggi gunung
Diri ditatih untuk  menjadi seorang pensyarah
Mengajar bahasa kepada orang Siam 
Bukan satu perkara yang mudah
Ku sahut cabaran demi kejayaan nanti

Tidak sabar rasanya untuk bergelar graduan
Masa akan tiba
Kesabaran dan doa itu penting
Moga kejayaan mengiringi aku dan rakan-rakan

Wassalam... :)


1 carca marba:

Anonymous said...

assalamualaikum. sy nak tanya utk third language, ape je pilihan yg ada?